fredag 21 augusti 2009

Blommig fredag: Ingen aning

Jaha, då var det dags att plocka fram en av våra nya plantpinnar igen, för det här har vi ingen aning om vad det är. Det kanske är korkat att välja något sådant till Blommig fredag men faktum är att det just nu är denna högresta rudbeckia (gissar vi), av något slag, som är det mest dominant prunkande vi har.



Drygt två meter höga solar med rudbeckialiknande blad

Blomman är inte bara obekant för oss, den är troligen också en katt ibland hermelinerna. Vad vi menar är att den växer i Örtagården trots att den förmodligen saknar nyttoegenskaper. Skälet till placeringen är att växten är inhandlad för många år sedan som en kompassört (Silphium laciniatum) via postorder från en öländsk plantskola. Den eventuella kompassörten blev dock snabbt utkonkurrerad (vi såg faktiskt aldrig röken av den) och i stället blev det det här medföljande ”ogräset” som gick segrande ur striden om den högt åtråvärda platsen i Örtland 4. I år tycks den dessutom ha självsått sig i hanterlig grad tvärs över gräsgången i Örtland 5.


Blommorna är också tämligen rudbeckianska

Egentligen är det väl inte en blomma i vår smak, men omständigheterna och plantans enträgna närvaro gör att man ändå inte kan låta bli att gilla den en smula. Någon som verkligen gillar den är trädgårdens alla bin, rapsbaggar och blomflugor – jo faktiskt allihop och på en och samma gång!


Blommor och bin - en studie i frömjöl

Läs fler bidrag till Blommig fredag hos Katarina på Roses and Stuff.

12 kommentarer:

  1. Den blomman har jag "utrotat" i min trädgård, men det tog sin tid innan den gav sig! Den ärvdes av huset förra ägare. Aldrig omtyckt av mig, men det var som om den verkligen ville visa att den dög och ville vara med i min trädgård.
    Kram EL

    SvaraRadera
  2. I love this Rudbeckia! I have been meaning to acquire it for years. So lovely and cheery. Great photos!

    SvaraRadera
  3. Det är något speciellt med överlevare, även om de är gula ;)

    SvaraRadera
  4. Fin blomma -skylten är festlig -en sån kanske jag skulle behöva..Ha en fin helg!//Eva

    SvaraRadera
  5. Jag tycker det verkar riktigt fint med dina stora rudbeckior - de verkar ju lysa upp trädgården så fint som små solar. Tacksamt också för alla bin mfl!

    SvaraRadera
  6. När jag såg den skylten här första gången så trodde jag ju aldrig att den skulle komma till användning i eran trädgård!! Så kul att det är flera som inte kan namnen på sina planteringar;) Min svärmor gav mig denna perenn till mig, men då var mitten mycket mörkare, nästan svart. Räknar med att namnet snart dyker upp på den här sidan..

    SvaraRadera
  7. Jag tror det är en höstrudbeckia 'Juligold'. Den påminner i alla fall lite om min sån. Jag tycker enormt mycket om den! Inte minst när den vajar lite lätt i vinden.
    Eva

    SvaraRadera
  8. Man måste beundra enträgna överlevare, och är de dessutom 2 meter höga...imponerande!

    SvaraRadera
  9. Hallå mina kära bloggkollegor i Uppland, är det bra eller dåligt att ni så snabbt fick nytta av snygg-plantpinnarna?

    På återseende, som vanligt :D

    /Marit

    SvaraRadera
  10. Se där, ännu en gång har det gröna gjort vad det själv ville, och gäckat min bäste trädgårdsmästare. Över två meter dessutom, man kan se Moder Natur flina förnöjt bakom en av de många träden. Personligen är jag (som vanligt) lite knäpp – jag gillar inte RUdbeckior i levande livet, men på bild tycker jag alltid att de är jättemaffiga.

    SvaraRadera
  11. Jag förstår att den kan ha tagit över din trädgård. Om den kunde stå avskilt och inte sprida sig, så är den vacker och en riktig färgklick. Nu när alla blommor snart har blommat över. Från mig som saknar trädgård. /Amanda

    SvaraRadera
  12. Haha.. gillade din skylt.. såna ska jag göra på nästa keramikkurs.. *ler*. Vacker trots att den är så himla gul.. och det kan vara väldigt rätt på det perfekta stället.. Ha en skön helg..Moa

    SvaraRadera