lördag 9 januari 2010

Veckans trädgårds-tv

”Missa inte den inspirerande serien som är ett måste för alla som vill satsa grönt!” basunerar SVT ut på sin hemsida. Förhärdade av tidigare besvikelser rörande de engelska trädgårdsserier kanalen köpt in på sistone var det dock med en stor portion tvivel som vi bänkade oss framför dumburken inför fredagens premiär.

Programidén – trädgårdsgurun Hannah Genders hjälper stjärnkocken Mike Robinson att anlägga en ekologisk trädgård intill lantkrogen i Midlands – låter väl så där, men faktum är att vi tycker det funkar hyfsat. För att ge ett kort sammanfattat utlåtande känns det som om programmet så här långt faktiskt har något att förmedla och klarar av att stå på egna ben. Det yttersta beviset för att programmet faktiskt berörde på något plan var den starka abstinens det utlöste efter att själv få påta i jorden.


Ovanligt smickrande bild på Hannah Genders

Veckans bästa tv-inslag med trädgårdsanknytning sändes dock i SVT redan i tisdags. I en kvartslång Vinterkaramell från Minnenas television fick tittarna åter stifta bekantskap med hur en ytterst tidtypisk Ernst-Hugo Järegård i pilotglasögon idkade högläsning i en Ulf Schenkmanis-produktion från tidigt 1970-tal – ”Timjan, hägg och körsbärsblom”. På sitt oefterhärmliga sätt deklamerade denna gigant och oöverträffade geni "Trädgårdsälskarens vinter" ur den tjeckiske författaren Karel Ĉapeks underbara bok ”Ett år med min trädgård” (1934).


Diabolisk gigant deklamerar Ĉapek

Tyvärr har SVT fortfarande inte fattat att man borde lägga ut detta magnifika inslag på SVT Play så ni som missade det får hålla tillgodo med att läsa boken själva. Förvisso inte det sämsta – gör det!

2 kommentarer:

  1. Javisst var det fantastiskt med denna läsning, både pga Ernst-Hugo och innehållsmässigt. Jag skulle vilja se den igen men SVT har inte rättigheter till programmet och kan därför inte lägga ut det på SVT Play och någon repris är inte planerad. Jag frågade SVT. Synd men jag jag superglad att jag råkade sitta framför teven när programmet sändes. Skrattade gott på mig själv och gubben min låg amuserat. Ska nu läsa mer på din sida. Så mycket att gotta sig mig, ha en bra helg. Snön håller sig än hos oss, härligt. mvh Liisa norr om Göteborg

    SvaraRadera
  2. :-)
    Ambitiöst agerat!
    Synd på rättigheterna, men som sagt är egen läsning av denna fantastiska bok ett mycket gott substitut, särskilt om man samtidigt föreställer sig Ernst-Hugos röst och det är mycket lätt.

    SvaraRadera