onsdag 26 oktober 2011

Moderna trädgårdsmysterier: Snöbär, här?

Det har kommit in en katt ibland hermelinerna! Å nu syftar vi inte på det rara gamla värdparet i vår senaste text utan på medicinalväxten blåbärstry, Lonicera caerulea kamtschatica, vilken vi berättade om i våras. Utan att vi märkt hur det gått till har den av oss lovordade bärbusken plötsligt närt en gökunge vid sin barm - en odåga som vi inte kan tolka på annat sätt än att det är det fruktade ogräset snöbär, Symphoricarpus rivularis.

Visst måste väl det här vara snöbär?
Men hur sjutton kom det hit?

Arboarkticerna brukar påstå att de älskar alla växter, särskilt träd och buskar, men till och med vi har hittills dragit oss för att introducera detta påstått oerhört invasiva ogräs i trädgården. Det närmsta vi kommit är en liten rosabärig släkting från Lidl som vi planterat mitt på Pelousen för att kunna bekämpa med gräsklipparen ifall den skulle bli för stursk. Än så länge är den dock bara en tvärhand hög och har aldrig blommat så mysteriet kvarstår. Var sjutton kommer snöbäret mitt i blåbärstryet ifrån?

1 kommentar:

  1. De kanske trivs ihop, snöbäret och blåbärstryet. Är Snöbär ogräs? här i norr har jag inte sett ett enda, men vi har så mycket annat elände, som t ex snö, så vi kan gott slippa Snöbär. Jag särade en gång på en skogslönn från en pipranka, och då gick det som det gick för den piprankan. Hm, det var ju den jag ville ha kvar.
    Lönnen mår fortfarande prima.
    Ha det fint med eller utan Snöbär.

    SvaraRadera