söndag 27 september 2009

Dansar i neon

Sommaren vill aldrig ta slut. Fortfarande går det att jobba utan ytterkläder i trädgården och nattemperaturen den senaste tiden har legat på cirka tio plusgrader. Det är dock en måttligt vågad gissning att gårdagen var årets sista sommarlördag. Denna ägnades till stor del åt svampplockning: ännu mera mandelriska och så plockade vi av vårt nyfunna ställe för rödgul trumpetsvamp.


Rödgul skönhet

Vi har tidigare utnämnt den svarta trumetsvampen till den godaste i kantarellfamiljen. Må så vara, men den rödgula måste sägas vara ett mycket dugligt substitut och rent estetiskt är den till och med att föredra. I vårt torra klimat får de fullvuxna exemplaren en ton av violett på den annars gråbruna hatten och färgen på hattens undersida kan nästan bli rosa. Den brandgula foten kan samtidigt få en nästan neoliknande nyans. Annars är den inte helt olik trattkantarellen, bara bra mycket godare men tyvärr också svårare att hitta. Men om man är riktigt tyst och försiktigt smyger sig fram till en mossig våtmark kan man, om man har tur, få se tusentals neofärgade små trumpeter som dansar i ring. Så fort de upptäckt dig slutar de naturligt att dansa - men det är kanske bara bra för annars skulle det vara alldeles för svårt att plocka dem.


Svampdisco

5 kommentarer:

  1. Det tål att sägas igen! Det är så roligt att läsa era texter, ni inspirerar!

    Själv har jag genomskådat skogen... om jag tar en korg med mig så hittar jag sällan om aldrig svam. Men nu för tiden (ja, före vi fick björn på vår ö i alla fall) tar jag en lite omsorgsfullt vikt papperspåse i fickan. Det funkar alltid, svampen kryper fram ur sina små gömslen och visar sig. Nu funderar jag bara på hur man gör för att kunna vika en papperssopsäck så att den får plats i fickan!
    Ha en under bar söndag!

    SvaraRadera
  2. Vilken fångst !! Har varit på svampkurs och förstår nu att det aldrig blir mandelriskor hos mig, här växer det inga mandelträd. Hittade granriskor då, alltid något...

    SvaraRadera
  3. Puss på er båda två!
    Det just såna här kommentarer som gör att man orkar fortsätta blogga varje dag!
    :-D

    SvaraRadera
  4. Hittade hit och ämnar att återkomma! Svampars vänner gillar jag.

    SvaraRadera
  5. Välkommen ombord Boman!
    Som fungofil lär du ha behållning redan av morgondagens text (lördag 3/10).

    SvaraRadera