fredag 4 september 2009

Blommig fredag: Septembersafiren

Det har varit en bra sensommar för växterna i Arboarkticum. Det har funnits otäcka år – som förra året – då det slagit till med en frostnatt redan sista veckan i augusti. Memento mori liksom – tro inte att ni kan odla VAD som helst, har vädret tyckts hånskratta mot oss.


Safiren i Konnässörsrabatten

Så är det inte i år. Fukt och värme och ännu ingen frost i sikte. En av växterna som gläds med oss är vår alldeles ljuvliga sensommarblommande blåklocksklematis, Clematis heracleifolia. Det är första gången på tre år som den inte bara hinner slå ut innan den naggas av kylan utan även blomma rejält under flera veckors tid - och den lyser som en safir i kanten av Konnässörsrabatten.


Reslig hållning!

Blåklocksklematisen är ingen klättrande klematis, utan nöjer sig med en maxhöjd på en knapp meter. De förföriskt doftande blommorna är ganska små och vinkar nobelt i bladvecket intill stjälken. I beskrivningar står det ofta att den behöver stöd, men det är inget vi har märkt– det är absolut inget fel på hållningen trots att den får klara sig på egen hand. Vi har också läst att den bör beskäras varje höst, men det är knappast något problem för den som har så god hjälp av Iddi som vi i Arboarkticum har.



Förföriskt!

Läs fler bidrag till Blommig fredag hos Katarina på Roses and Stuff.

12 kommentarer:

  1. Jo, den är fin, och jag tror det är en sådan i ljusare variant, som även finns i min trädgård, och är på gång att blomma.
    Underbara klockor!
    Trevlig Helg!
    hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  2. Den vill jag också ha! Visst är det trevligt med höstblomning.

    SvaraRadera
  3. Det var en underbar växt att föra upp på önskelistan. Fantastiskt att den inte behöver stöd. Tänk om det vore så för oss alla;)

    SvaraRadera
  4. Den var väldigt söt. Lena/isis

    http://isklockan.tradgardsblogg.se/

    SvaraRadera
  5. Hi! Stopped by to see what's blooming in your garden...it's beautiful. Lovely colour too!

    SvaraRadera
  6. Skönt att frosten håller sig borta än! Fina blommor, som vanligt

    SvaraRadera
  7. Vacker! Klart inspirerad – jag som måste få in mer höst/sensommarblommande i denna trädgård. En meter höga också, som hittat.

    SvaraRadera
  8. Den är jätte vacker, den vill jag också ha...oj min önskelista är så lång!

    Ha en trevlig helg/ Tyra

    SvaraRadera
  9. Den var riktigt fin. Lägges till inköpslistan.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  10. Det är kanske tur att jag bor i Norge för då har jag också chansen att få köpt ett ex., det ser ju ut till att dom ganska så fort blir utsålda i öster ..

    SvaraRadera
  11. En riktig go´bit! Ha-begäret väcks direkt...

    Katarina

    PS Och jag som trodde Iddi var en hund... ; )

    SvaraRadera
  12. I haven't seen a Clematis like that one, how interesting. I love the color of the flowers, and fragrant too, how nice!

    SvaraRadera