onsdag 17 juni 2009

Lite om Stig och hans artfränder

Vi har, som framkommit, många goda grannar i trädgården. Med saknad i hjärtat måste vi tyvärr delge våra läsare vad som felas för att göra tillvaron hart när perfekt. I Arboarkticum finns inga igelkottar!


Kottar lånade av Naturskyddsföreningen

Den parkliknande platsen kan synas idealisk för en liten kottefamilj, gott om mask och andra goda smådjur, ymnigt med lummiga och avskilda platser att inta eftermiddagssiestan och vintervilan på samt välvilligt inställda arboarkticer som inget hellre skulle vilja än att utfodra små kottar med kattmat och vatten i skymningen. Kattmaten är redan inköpt och står och väntar, men kottarna lyser fortfarande med sin frånvaro. (Kattmaten var ursprungligen inköpt till Max när han var liten och kom på besök, men han ratade den till förmån för currygryta. Vad ger ni kattägare era katter att äta egentligen?)

Men å andra sidan är tomten på tre sidor omgiven av mark där det ofta färdas hotfulla jordbruksredskap och på den fjärde bor Rolf med sin omvittnat glupande aptit, vilken även innefattar igelkottar, har vi läst oss till. Med detta i åtanke är det kanske lika bra att kottarna fortsätter att kura på annan ort, men visst är det trist för oss.


Stig vaktar på själva grundmuren som kringgärdar Sänkan

Som substitut för riktiga igelkottar har trädgården förärats än en liten bronserad kottestaty. Stig heter han och är en hemskt sympatisk om än en smula frånvarande figur.

4 kommentarer:

  1. Hittade precis hit via Ruben och läste några inlägg ner. Och visst kunde jag hitta lite ironi även om du ironiserar över att inte ironisera.. Hrm. Vad jag ville ha sagt var att det var ett trevligt besök och att jag gärna tittar in igen (=ej överskattad blogg).
    Eva
    PS. Hälsa gärna på hos mig om du har lust. Jag vågar tyvärr inte vara särskilt ironisk på bloggen eftersom det lätt missuppfattas, men gillar det skarpt.

    SvaraRadera
  2. Är det för att han kallas för Stickan? Annars undrar jag varför just Stig.
    Här saknas också igelkottar. Har så länge velat ha någon på besök. Jag vet att det finns längre inåt landet här i bygden, men som sagt aldrig hos mig.
    PS Jag ger mina katter Mjau.

    SvaraRadera
  3. Tack för smicker och vänliga ord om ironi :-D Och jo, ironi kommer vi nog alltid fortsätta med, även om vi på sistone varit oerhört lena i tonen :-) Din fina blogg, Eva, är vi redan bekanta med, liksom till exempel din pionbok, som är vältummad. Vi dyker upp i en kommentar hos dig rätt vad det är.

    Och Stig! Han heter ju Stig helt enkelt för att han sa att han heter så! "Mjau" - det är vad katten säger när han själv får välja va? ;-)

    SvaraRadera
  4. Jag ÖNSKAR verkligen att ni får en Elin till er trädgård, men att önska ett helt hav, det tar för mycket på mina trolldomdkrafter! När jag ändå är igång önskar jag er en igelkott också! Puh!!! Trevlig midsommar! /Ruben

    SvaraRadera