onsdag 24 februari 2010

Fönsterpynt

Eftersom boningshuset i Arboarkticum har flera hundra år på nacken är det endast utrustat med enkla fönster. Det är kanske inget märkligt för våra brittiska läsare men ni andra inser säkert att i ett klimat med temperaturer på nedåt 30 minusgrader krävs det att man vintertid även sätter i innerfönster och tätar med pappremsor.

För dem som inte är så bekanta med detta förfarande kan vi berätta att det är ett ganska kärt besvär. När man tar bort innerfönstren igen på våren blir fönsterbrädorna dubbelt så stora, rummet badar i ett helt annat ljus och plötsligt kan man tydligt höra fågelsången utanför huset. Likaså tillbakasättandet, vanligen i början av oktober, är på flera sätt lustfyllt, inte bara för att det minskar draget och höjer temperaturen inomhus. Detta är nämligen ett av de få tillfällen som arboarkticerna hänger sig åt aktivt pyntande, om än modest. Det är den fönstervadd som placeras mellan fönstren för att motverka kondens som på detta sett piggas upp.

I enlighet med en gammal familjetradition dekorerade vi de första åren fönstervadden med japanska lyktor. Senare övergick vi till allehanda eterneller, men frågan är om inte detta enkla pynt är det som funkar bäst – oreganokvistar. Det är ofrånkomligt att något som exponeras för solen på detta sätt blir blekt, men oreganon har klarat denna utmanig riktigt bra, ja nästan bara blivit vackrare.


Pastelligt och puttinuttigt - men det går ändå

8 kommentarer:

  1. Så häftigt att bo i ett så gammalt hus. Själv får jag nöja mig med att njuta av den äldsta delen av vår ladugård, som troligtvis kan ha bortåt 150 år på nacken. Underbart vackert med oreganokvisten. Tusen tack för alla uppmuntrande tillrop om min varmbänk. Får väl acceptera att jag är mer fåfäng än jag vill erkänna, för det värmer långt in i själen. Ha det gott, Charlotta

    SvaraRadera
  2. Jodå, gamla hus har sin charm. Men det har också sitt pris i elräkningar och annat. Man kanske skulle skaffa sig en varmbänk inomhus i köket i stället, för att spara lite el-slantar ;-)

    Roligt att tillropen värmde - det var ytterst ärligt - verkligen länge sedan vi läste nåt så inspirerande (och bra beskrivet - menar allvar med att vi tycker du ska skriva en bok om det!).

    SvaraRadera
  3. I mina dragiga efterkrigsfönster skulle det kanske vara till hjälp med fönstervadd.... Har både japanska lyktor o oreganoblom o dekorera med....
    Här har de hotat med futtiga 15mm nederbörd, vad blir det i centimeter tro? Tur jag får vara hemma denna helgen o kan ta bort det i omgångar ;-)
    Ha´t himla gôrgôtt
    Nina

    SvaraRadera
  4. I vårt 170 år gamla hus var det någon som satte in dubbla "moderna" fönster på 50-talet. Och husets tidigare ägare tog hand om alla de gamla vackra fönstren och återvann dem som inomhuspynt i form av tavelramar och speglar. Men det drar rätt så bra ändå.
    Härom dagen upptäckte jag ihjälfrusna blad till en krukväxt som stått på fönsterbrädan och lutat sig mot själva glaset.Men då var det -18 utomhus. NÄR ska denna arktiska vinter upphöra, jag bara undrar!!!

    SvaraRadera
  5. Nina, 15 mm i smält form är detsamma som 15 cm snö.
    Tyvärr, Tant Grön, vet vi lika lite som SMHI när denna ovanligt vidriga vinter ska ta slut. Men faktum är att det inte gör så mycket om den fortsätter ett tag till (höh, det trodde ni inte vi skulle säga va?), ety vi har en massa sådder som kom ut alldeles för sent på på sin minst tre månader långa vinterstratifiering. Dessutom lär ju våren bli ovanligt kladdig och full av ödesdigra upptäcker av allt som frusit ihjäl i vinter, så det är med kluvna känslor vi längtar dit.

    SvaraRadera
  6. Nostalgi för mig. Härligt att det finns fortfarande. jag kom ihåg de japanska lyktorna.
    De har ju blivit poppis igen.
    Eterneller är väl också på G har jag hört.

    Som ni säger Kärt besvär.
    Här är det vinter varannan dag och vår varannan.
    Bra mis tycker jag.
    Imorgon skall det komma 1 dm snö här.
    Vad sägs om det..
    Ja vad skall man säga
    Ringa till smhi och säga att vi inget har beställt..??
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  7. Ni har helt rätt, vi plastbritter huttrar ständigt vid enkelrutorna. Här kör man hela programmet; oisolerade tegelväggar och ett tunt lager av något som mest liknar damm på vinden, där det borde varit en tjock matta av värmande ull. Men, engelsmän fryser inte, de härdar sig redan i koltåldern, är min teori (helt säkert förvara barn i de tillika svinkalla och fuktiga källarna). Jag antar att jag inte är riktigt acklimatiserad här innan jag lär mig att trivas att gå i shorts i början på mars...

    Vadd, man blir nästan tårögd, så vansinnigt gulligt, och oregano i solblekt rosa är pure art. Doftar det när extrarutorna tas bort på våren?

    SvaraRadera
  8. Jodå, det doftar lite om man sätter näsan nära intill, men nu ska vi avslöja en hemlis:
    Vi har faktiskt en hel bukett torkad oregano i ett höganäskrus ovanpå linneskåpet - den doftar mer - året runt.

    SvaraRadera