fredag 4 juni 2010

Pimpernöten: en historisk doldis

Det finns faktiskt träd och buskar som våra hjärtan klappar extra mycket för, trots att de inte utmanar varken zonknäckerilusta eller samlarådra med att vara sällsynta, ohärdiga eller svårodlade på andra sätt.

Till den gruppen hör till exempel det här, vansinnigt vackra och lite bortglömda buskträdet: pimpernöten, Staphylea pinnata.


Blommande pimpernötsblommor,
fotograferade på vår västkustresa

Pimpernöten är ingen inhemsk lignos, men anlände till svenska trädgårdar tidigt: redan Linné skriver om stora pimpernötter i skånska slottsparker på 1700-talet. Av någon anledning tappade växten senare kraftigt i popularitet och har framlevt litegrann som en doldis genom århundradena. Som förklaring har det påståtts att man tyckte den blev för stor för de lite nättare svenska privatträdgårdarna, men den förklaringen låter en smula märklig. Pimpernöten är knappast större eller mer snabbväxande än en alm, en hassel eller ens en syrén.

Nuförtiden finns olika sorters pimpernötter återigen i välsorterade svenska plantskolor. Den vanliga pimpernöten heter Staphylea pinnata, men även kaukasisk pimpernöt, Staphylea colchica och kinesisk pimpernöt, Staphylea holocarpa finns ibland i sortimenten. Det finns även japanska och amerikanska varianter samt ett antal hybrider.

Vad har då pimpernöten att erbjuda? Tja, den excellerar faktiskt i nästan alla trädgrenar (haha!). Lövverket är vackert parbladigt och påminner en smula om askens, med den skillnaden att den slår ut betydligt tidigare. Stammen blir så småningom strimmig likt en strimlönns, med en tilltalande slät yta. Och så blommorna, som ser ut som liljekonvaljeblommor i stora klasar i slutet av maj! Som om detta inte var nog, har trädet även tjusiga gula höstfärger och mycket dekorativa, uppblåsta fröställningar. Dessa fröställningar är för övrigt upphovet till det engelska namnet, 'Bladdernut'.


Här skymtar även stam och löv

I plantskolorna hävdas att pimpernöten är härdig till zon 3. Det finns anledning att tro att det är en kraftig underdrift, eftersom vi har haft små, ganska taniga exemplar av både vanlig och kaukasisk pimpernöt utomhus i den bistra norduppländska kylan i tre vintrar utan att de frusit tillbaka det minsta.

11 kommentarer:

  1. God morgon kära bloggkollegor!

    Vilken skönhet ni visar upp, jag kan inte förstå att jag inte har hört talas om pimpernöt tidigare. Men som vanligt lär man sig något nytt varje gång man hälsar på här :D

    Och så kan jag bara berätta att den arboarktiska ryssen mår prima och har fött ett otal små telningar som invaderar rabatten, fortfarande på ett angenämt och behagligt sätt.

    Men jag tror att vaksamhet är en dygd när det gäller ryssar. Plötsligt står man där med ett vodkaglas i handen och har ingen koll. Och då kan allt möjligt hända.

    /Marit

    SvaraRadera
  2. Нет, сейчас мы не понимаем, на все, что вы имеете в виду?
    Как бы небольшие сладкие падуб, чтобы изменить мир?
    Кроме того, мы хотим сообщить ваш сад теперь контролируется и все, что вы предпринимаете вы будете зарегистрированы - в том числе водки потребления.

    SvaraRadera
  3. Какое счастье, что я только что взял курс на русском языке! Регистрация здесь и там, я думал, КГБ вымерли давно, и в отношении всех регистраций в настоящее время занимается ОЛР?

    Я знал, что я бы не стал приглашать русских в скидки!

    SvaraRadera
  4. Так вы думаете, вы могли бы тайны от нас, не так ли? Но с небольшой помощью Google даже самые маленькие неграмотных подражатель КГБ может выучить русский язык ...!

    För övrigt - pimpernöt, vilket vackert träd, med ett så fantastiskt trevligt namn! Förtjänar verkligen mer PR.

    SvaraRadera
  5. Just idag hittade jag en växt här på plantskolan där jag jobbar som enbart var märkt Staphylea colchica, men utan annan info. Övrig personal visste inte heller mycket. Inte har den slagit ut heller, så jag var tvungen att gå in och googla på den. Jag vill ju veta vad ska jag säga till kunderna. Och då hamnade jag förstås hos Arboarcticum - var annars får man bäst information med bra bilder till om ovanliga växter? =) Nu lutar det åt att jag sätter undan den till mig själv istället...

    SvaraRadera
  6. Just hemkomna från en lång och spännande träd-utflykt i havsbandet tackar vi för vänliga och intressanta kommentarer på alla möjliga och omöjliga språk!

    SvaraRadera
  7. Staphylea pinnata har jag frösått för några år sedan, har numera den lilla busken på ca. 50cm. i rabatten. Något stort träd blir den nog aldrig i min zon tror jag, men är ändå kul att pröva.

    SvaraRadera
  8. Hej

    Jag har just fått tag på två frön från en Pimpernöt, såg att det var flera som drivit upp dem själv. Har ni tips på hur jag ska gå till äga?
    Mvh Niclas, Zon 3

    SvaraRadera
  9. Hej Niclas Zon 3!

    Kul att flera intresserar sig för pimpernöt! Vi har dock varit lata och köpt färdiga plantor, men med tanke på att vi sett dem på plantmarknader lite då och då kan man gissa att de inte är så himla svåra att få att gro. Skicka annars en fråga till Helen som skrivit här ovanför att hon frösått dem (http://helenstrdgrd.blogspot.com)!

    SvaraRadera
  10. Tack för ett snabbt svar, ska genast kolla in Helen och se vad hon skriver och försöka hitta något nyttigt.
    Niclas

    SvaraRadera
  11. Hejhej!
    Jag kom igår över en Pimpernöt planta från Botaniska trädgården i Göteborg av en som jobbar där.Frön hämtade från från Kina (Fick även Magnolia obovata o Mr Lee`s) =)
    Men min fråga är då; kan man plantera ut den nu i sept eller ska jag förvara den frostfritt tills våren kommer? Vill inte att den dör direkt!Jag bor i zon 3-4 (vet inte exakt) mellan strömstad o uddevalla.
    Hälsningar Cissi

    SvaraRadera